Av Seth Erlandsson

Gamla förbundets tid var en förberedelsetid för det nya förbundet. Genom sina många skuggbilder pekade det fram emot den fullkomliga frälsning som skulle komma genom Guds Messias. Genom profeten Jeremia förebådade Gud redan under gamla förbundets tid ett nytt förbund som en fullbordan av och ersättning för det gamla: ”Se, dagar ska komma, säger HERREN, då jag sluter ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus, inte som förbundet jag slöt med deras fäder den dag då jag tog deras hand och förde dem ut ur Egyptens land – förbundet med mig som de bröt fastän jag var deras rätte herre – säger HERREN” (Jer 31:31–32). ”Se, dagar ska komma, säger HERREN, då jag låter en rättfärdig telning växa upp åt David… Detta är det namn man ska ge honom: HERREN vår rättfärdighet” (Jes 23:5–6).

Hebreerbrevet undervisar klargörande om GT:s skuggbilder som skuggor av den sanna verkligheten: det sanna syndoffret, den sanna frälsningen, det sanna templet, det sanna Jerusalem, det sanna Sions berg, ”högst bland bergen” (Jes 2:2) etc. ”Lagen ger en skuggbild av det goda som kommer, men inte tingen i deras verkliga gestalt” (Heb 10:1). ”Kristus gick inte in i en helgedom som är gjord av människohand och som bara är en bild av den verkliga helgedomen. Han gick in i själva himlen för att nu träda fram inför Guds ansikte för vår skull” (Heb 9:24). Kristus ”gick in i det allra heligaste en gång för alla, inte med bockars och kalvars blod utan med sitt eget blod, och vann en evig återlösning” (Heb 9:12). ”Jesus har framburit ett enda syndoffer för alla tider” (Heb 10:12). Gamla förbundets syndoffer har fått sin fullbordan och ska inte upprepas. Kristus ”är medlare för ett bättre förbund som är grundat på bättre löften” (Heb 8:6). De troende i nya förbundet ”har kommit till Sions berg och den levande Gudens stad, det himmelska Jerusalem, till änglar i mångtusental, till en festgemenskap och församling av förstfödda som har sina namn skrivna i himlen” (Heb 12:22–23).

Förberedelsetiden för det nya förbundet var viktig, men den blev en avfallets tid. Gud konstaterar om Israel som fått ett så viktig tjänareuppdrag: ”Vem är så blind som min tjänare och så döv som min budbärare som jag sänder? Vem är så blind som min förtrogne, så blind som HERRENS tjänare? Du har sett mycket men inte tagit vara på det” (Jes 42:19–20). Jerusalem (som betyder ”fridens stad”) skulle vara Herrens trogna tjänare och vittna om Guds rättfärdighet och frid. Men Guds stad hade blivit lik ”en prostituerad”. Herren säger genom Jesaja: ”Vilken prostituerad hon har blivit, den trogna staden! … Dina ledare är upprorsmän och tjuvars kumpaner. Alla älskar de mutor och jagar oärlig vinst” (Jes 1:21–23). Profeten Jeremia skriver: ”Så säger HERREN: Vad fann era fäder för fel hos mig, eftersom de gick bort ifrån mig och följde värdelösa avgudar …. Jag förde er in i det bördiga landet och ni fick äta dess frukt och dess goda. Men när ni hade kommit dit, orenade ni mitt land och gjorde min arvedel avskyvärd” (Jer 2:5,7).

Men gamla förbundet skulle få ett slut. ”Liksom med reglerna om mat och dryck och olika reningar handlar det bara om yttre regler fram till tiden för en bättre ordning” (Heb 9:10). Lagen med alla dess regler för ren och oren mat, de många reningarna och de olika offren för särskilda dagar och tider blev en för tung börda för Israels barn, en slavtjänst. ”Låt därför ingen döma er för vad ni äter och dricker eller när det gäller högtid eller nymånad eller sabbat. Allt detta är en skugga av det som skulle komma, men själva verkligheten är Kristus”(Kol 2:16–17). ”Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse genom att bli en förbannelse i vårt ställe” (Gal 3:13). ”Till denna frihet har Kristus gjort oss fria. Stå därför fasta och låt er inte tvingas in under slavoket igen”(Gal 5:1).

Men märkligt nog ville en del judekristna efter att nya förbundet ersatt det gamla delvis vända tillbaka till gamla förbundets stadgar. Den kristna friheten genom att Kristus friköpt dem från lagens förbannelse hade inte slagit rot hos dem. Paulus skriver till församlingarna i Galatien: ”När ni nu känner Gud, eller än mer är kända av Gud, hur kan ni då vilja vända tillbaka till dessa svaga och fattiga makter och bli slavar under dem igen? Ni håller noga reda på dagar och månader och särskilda tider och år. Jag är rädd att jag kanske har ansträngt mig förgäves bland er” (Gal 4:9–11). ”Stå därför fasta och låt er inte tvingas in under slavoket igen” (Gal 5:1). Det finns också kristna grupper i vår tid som tolkar Bibeln som om gamla förbundet alltjämt gäller och Guds rike är ett geografiskt avgränsat jordiskt rike, inte ett andligt himmelskt rike.

Den lärde juden Paulus jämför efter sin omvändelse det gamla och nya förbundet med Hagar och Sara. Han såg ”en djupare mening” i gamla förbundets skuggbilder av den sanna verkligheten och den stora skillnaden mellan de båda förbunden: ”Det ena kommer från berget Sinai och föder sina barn till slaveri, det är Hagar. Ordet Hagar står för Sinai berg i Arabien och motsvarar det nuvarande Jerusalem, eftersom det lever i slaveri med sina barn. Men det himmelska Jerusalem är fritt och det är vår moder” (Gal 4:24–26).

Jerusalem är en beteckning för Guds sanna folk, de som är födda på nytt ovanifrån av Guds evangelium. Därför kan Jerusalem och Kanaans land personifieras som Herrens trogna brud som har Herren som sin brudgum. ”Ditt land ska inte mer kallas ’ödemark’, utan du ska heta ’min kära’ och ditt land ’den äkta hustrun’, för HERREN har dig kär, ditt land har fått sin äkta man” (Jes 62:4). ”Kom, jag ska visa dig bruden, Lammets hustru. Och han förde mig i Anden upp på ett stort och högt berg och visade mig den heliga staden Jerusalem, som kom ner från himlen, från Gud” (Upp 21:9–10). Nya förbundets Sions berg och Jerusalem är beteckningar för Guds sanna rike (se Heb 12:22f), för alla dess invånare är födda på nytt, födda ”ovanifrån” (på grek. ánåthen, Joh 3:3). ”Alla dina barn ska bli HERRENS lärjungar, och dina barns frid ska vara stor” (Jes 54:13). ”Alla ska känna mig, från den minste av dem till den störste, säger HERREN” (Jer 31:34). Men under gamla förbundets tid var de flesta av Guds folk avfälliga. Likaså är många kristna i nya förbundets tid namnkristna.

Jesus sa till den samariska kvinnan som undrade på vilket berg man skulle tillbe Gud: ”Det kommer en tid, och den är redan här, när sanna tillbedjare ska tillbe Fadern i ande och sanning” (Joh 4:23). Guds sanna rike är inte identiskt med en jordisk skuggbild. De geografiska skuggbilderna för Guds rike (Jerusalem) och dess fiender (Assur, Babel, Edom, Gog och Magog) betyder inte att Guds rike är geografiskt begränsat och ett jordiskt rike. ”Hans välde ska nå från hav till hav, och från floden till jordens ändar” (Sak 9:10). ”Mitt rike är inte av den här världen” (Joh 18:36). ”Guds rike kommer inte så att man se det med ögonen” (Luk 17:20).

Ett tredje tempel

Ska då inte det jordiska templet i Jerusalem som förstördes år 70 e Kr byggas upp igen? Nej, skuggbildens tid är förbi och gamla förbundets offertjänst ska inte återupptas. ”När Gud talar om ett nytt förbund [Jer 31:31ff], har han därmed förklarat det förra föråldrat. Och det som blir gammalt och föråldrat är på väg att försvinna” [det skedde år 70 e Kr] (Heb 8:13). Men det som skuggbilden var en skugga av, det sanna templet, det var uppbyggt redan på tredje dagen efter det sanna Lammets försoningsdöd. Jesus sa: ”Riv ner det här templet, så ska jag resa upp det på tre dagar… Templet han talade om var hans kropp” (Joh 2:19,21).

Här följer några bibelställen som visar att templet redan är byggt. ”Vet ni inte att ni är Guds tempel och att Guds Ande bor i er? Om någon fördärvar Guds tempel ska Gud fördärva honom. Guds tempel är heligt och det templet är ni” (1 Kor 3:16–17). ”Ni är alltså Kristi kropp och var för sig delar av den” (1 Kor 12:27). ”Han är huvudet för sin kropp, församlingen” (Kol 1:18). ”Nu gläder jag mig mitt i mina lidanden för er, och det som fattas av Kristuslidanden uppfyller jag i mitt liv för hans kropp, som är församlingen” (Kol 1:24). ”Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv. I honom fogas hela byggnaden samman och växer upp till ett heligt tempel i Herren” (Ef 2:20–21). ”Vad kan Guds tempel ha för gemenskap med avgudarna? Vi är den levande Gudens tempel, för Gud har sagt: Jag ska bo hos dem och vandra bland dem och vara deras Gud, och de ska vara mitt folk” (2 Kor 6:16). ”Kom till honom, den levande stenen, förkastad av människor men utvald och dyrbar inför Gud. Och låt er själva som levande stenar byggas upp till ett andligt hus, ett heligt prästerskap som ska bära fram andliga offer som Gud tar emot med glädje genom Jesus Kristus” (1 Pet 2:4–5). ”Den som segrar ska jag göra till en pelare i min Guds tempel, och han ska aldrig mer lämna det. På honom ska jag skriva min Guds namn och namnet på min Guds stad, det nya Jerusalem som kommer ner från himlen, från min Gud, och mitt eget nya namn” (Upp 3:12). ”Något tempel såg jag inte i staden, för Herren Gud den Allsmäktige och Lammet är dess tempel” (Upp 21:22).

Det tredje templet – ett framtida judendomens tempel i Jerusalem

Enligt judendomen gäller alltjämt det gamla Sinaiförbundet. Alltsedan förstörelsen av det andra templet år 70 e Kr har fromma judar bett till Gud om att templet återuppbyggs på tempelberget i Jerusalem. Denna bön har varit en del av judendomens tre dagliga bönestunder. Denna dröm om ett tredje tempel är central inom ortodox judendom. Både år 361 e Kr och 614 e Kr har en återuppbyggnad startat men stoppats av fientliga trupper.

Det tredje templet kommer att byggas på tempelplatsen i Jerusalem med hänvisning till Hes 40–48. Men som framgår av artikeln om Hesekiels tempel i detta nummer stämmer inte detta. För Hesekiels tempel är som en skuggbild för det sanna templet själva centrum i Guds rike och därför förlägger Hesekiel templet precis i mitten av Kanaans land, skuggbilden för Guds sanna rike. Och mitten av Kanaans land hamnar norr om Jerusalem med ett tempelområde som är mycket större än tempelområdet i Jerusalem.

Precis som vissa grupper i Galatien finns det vissa kristna grupper som är judaiserande och inte tar till sig Bibelns ord att gamla förbundet är ”föråldrat” (Heb 8:13). De ansluter sig till judendomens dröm om upprättandet av en tredje tempelbyggnad i Jerusalem. På senare tid framförs ofta både av judiska sionister och vissa kristna grupper att om det tredje templet byggs, så banar man väg för Messias ankomst och ett jordiskt gudsrike med Jerusalem som dess huvudstad.